Řekni to bublinou!

Rozhovor s autorkou značky Little bubble stories.

Doba přeje mladým, kreativním umělcům s důrazem na kvalitu a zvláštnost. Všichni se chceme nějak lišit a originalita je v dnešní době žádoucí. A přesně takové jsou i brože, které vznikají pod značkou Little bubble stories. Ručně šité ozdoby pro ženy i muže, které ozvláštní každé obyčejné triko, batoh, čepici…
Na Little bubble stories jsem narazila náhodou na instagramu, a hned se do nich zamilovala. Nápadité brože, komiksové bubliny s vtipnou hláškou. Glosy ze života, kterým nechybí důvtip. Nápadité a nadčasové.
Zajímá vás, kde se bubliny vzaly a kdo za projektem Little bubble stories stojí? Čtěte dál… 🙂 

Můžeš se nám nějak krátce představit?

Krátce? Nuže dobrá! Říká se mi Minka, aktuálně tvořím a vegetuju v Brně a co tě asi bude nejvíc zajímat je to, že jsem vytvořila značku Little bubble stories, která zastřešuje výrobu ručně psaných a šitých broží. Stačí? 🙂

Vsehoschopna

Dobře, to bylo opravdu hodně krátce. 🙂 Minko, prozradíš mi, jak celý ten nápad s bublinami vznikl?

Velmi spontánně a vlastně trochu omylem. Protože si ráda hraju se slovy a baví mě uvádět český jazyk do humorných až bizarních situací, jednoho krásného dne jsem pochopila, že všechny glosy a hlášky, co mě průběžně napadají, potřebuju nějak výtvarně ztvárnit a sdílet s okolím. Nojo, ale jak?
Začala jsem experimentovat s materiály a po nějaké době přišly na svět jednoduché a veselé brože. Nikdy by mě ale nenapadlo, že to dotáhnou tam, kde jsou teď. První prototypy byly hooodně divoké, dokonce jsem byla přesvědčená, že si takové „mrchy“ nikdo nemůže koupit. Ale protože mě kamarádka ukecala, zkusmo jsem je vzala na letní fesťák v Jimramově, a tam se, světe div se, prodala skoro celá první várka! Mocně jsem nechápala! 😀

To je skvělé. Takže potom jsi se rozhodla to naplno rozjet?

Neřekla bych úplně, že jsem to hned „naplno rozjela“. Jsem sice zvyklá investovat do svých nápadů hodně energie a makat jako mašina, když v daném směru vidím smysl a potenciál, u bublin to bylo ale trochu jiné. S ohledem na povahu broží jsem nechtěla tlačit na pilu a spíš jsem vše nechala volně plynout tak, aby se hlášky dostaly do rukou těm správným lidem.
Z duše nesnáším produkty a značky, které, byť jsou třeba doopravdy super a boží, mi hrnou skrze reklamy do obličeje sdělení „to my jsme nejvíc, musíš nás mít!“ – jasně, propagace je důležitá, chce-li se člověk uživit, to je bez debat. Ale já v prvé řadě nechtěla svoje budoucí zákazníky připravit o ten moment, kdy brože objeví, a řeknou si v duchu: „Tyjo, to je dobrý!“ nebo „Ježiš, to musim koupit kamarádce, to je uplně vona!“ Zkrátka, dobrý věci si podle mě při troše podpory najdou cestu k lidem samy, a nesou si pak i takovou energii – nenásilnou, radostnou.

Změnilo to nějak tvůj dosavadní život?

Můj život se mění neustále. Zkouším nové věci a snažím se nezakrnět. Spíš než to, zda výroba bublin změnila život mně bych řekla, že já změnila život bublinám 😀 Ono to není vždy úplně patrné, ale hlášky na bublinách (ty, které nejsou na zakázku) vznikají dost volně a v souvislosti s mojí aktuální životní situací. Nedávno mě na to upozornil kamarád – říkal, že za tu dobu, co bubliny píšu, urazily dost velkej kus cesty a mají úplně jinou dynamiku. To je pravda. Sama u sebe sleduju, že se mnohem míň bojím bejt nekorektní, šťouravá a provokativní. Takže skrze texty tu a tam výrazněji prosakuje ironie, sarkasmus a trochu drzý pohled na svět. Ale těší mě, že snad i v těchto komunikačních kanálech nesklouzávám k povrchnosti, a jestli, tak zcela záměrně za účelem satiry, podlé hry s jazykem, nebo v touze po tom, aby si ten, kdo si text přečte, aspoň v duchu zaťukal na čelo.

Broze

Hodně mladých lidí v dnešní době má nápad, ale nikdy jej nezrealizuje. Dokázala bys takovým lidem poradit jak svůj projekt rozjet?

Aha, tohle je ta pasáž, kde jsem za ostřílenou podnikatelku, žejo?! 😊 Tady by se hodil nějakej drsně hlubokej citát. Ale já ho sem nedám. Žádnej mnich, co prodal svoji káru, ani Jobs, Carnegie, ani nic podobnýho, na to mě neužije, pardón.
A jak realizovat svoje nápady? To je hrozně široká a těžko okomentovatelná problematika. Některý nápady jsou super, ale jsou šuplíkový, některý jsou uplně blbý, a přesto vyjdou na světlo boží a, světe div se, maj úspěch…
Taky asi záleží na tom, co vlastně člověk chce (nebo aspoň, co nechce). Zda to dělá s radostí a má to aspoň napůl jako koníček, nebo jestli chce bejt jenom brutálně bohatej. Tím neříkám, že to nejde spojit, ale ty strategie jsou asi pak dost různý. Já třeba s brožema začala hodně pozvolna a zpětně si toho dost cením. Získala jsem tak hodně dobrých i špatných zkušeností, takže jsem teď připravená rozjet další projekty, tentokrát už s trochu jinou dynamikou.
Pokud chce někdo začít podnikat a nelehnout si z toho hned na startovní čáře, doporučuju knížku Z deníku investorky od Margarety Křížové, na které jsem před časem spolupracovala jako ilustrátor s nakladatelstvím BizBooks (kniha vyšla 7. 6. 2018). Tam jsou moc hezky a vtipně popsané způsoby, jak si jít za svým a nezruinovat se. A ono to jde, když člověk trochu používá mozek.

Díky za zajímavý tip na knihu. Já se do ní určitě podívám. Ale zpět k tvému projektu, k bublinám. Děláš i brože s textem dle přání zákazníka?

No jasně. Hlavní myšlenkou bublin, tak, jak se vyvinuly (a vyvíjejí se dál, to jako bacha!), je zachycovat příběh – jedna hláška může mít sto různých výkladů, každý si to spojí s něčím jiným, svým, a tyhle individuální prožitky jsou na tom úplně to nejlepší!

Vyvíjejí se dál… Řekni mi, to všechno kolem bublin děláš sama? Vymýšlet hlášky, výroba samotné brože, prodej, promo. Toho je na jednoho člověka až až, nebo ne?

Dřív jsem to zvládala sama. To je taková typická začátečnická chyba nadšence – člověk je přesvědčen, že v tom, co dělá, je mocně nenahraditelnej. Nojo, jenomže ta neschopnost delegovat práci začne být postupem času, dost svazující. Když pak pravidelně do tří do rána šijete zakázky, postupně vás napadá, že by bylo hezké se občas i vyspat.
Mně se po delší úvaze povedlo delegovat alespoň ruční šití broží. Zbytek (stříhání, ruční psaní a vymýšlení nápisů, komunikace s brožomilci a designshopy) je zatím na mně. Sama jsem zvědavá, kam se to postupně vyvine.

Broze

Jak zní tvoje zatím nejbláznivější bublina?

Fíha, to se musím zamyslet. Ale asi to byla transkripce barové snahy doslovně přeložit české úsloví „Ale to vížejo!“ – vyšla z toho nikým nepochopená bublina s nápisem „But you know that yeah!“. Druhou nejpodivnější bublinou byla objednávka anonymního zákazníka, který si přál brož s nápisem „semeno na rameno“ – ještě dlouho jsme se s kamarády přeli o to, co to má znamenat. 😀

😀 Originalita vede. A jak zní bublina, o kterou mají lidi největší zájem?

Nejvíc mizí bubliny, kterým interně říkám „transakční.“ Jsou to ty hlášky, kde někdo někoho za něco mění (Vyměním svoji ženu/děti/muže za dobrý kafe/kus dortu!). Nedávno jsem vytvořila ryze „dámskou“ edici, ta jde taky hodně na odbyt.

Kde můžou lidé tvoji práci vidět, případně kde si můžou bubliny koupit?

Brože jsou dostupné v několika dyzajnšopech (Brno, České Budějovice) a v litomyšlské kavárně Mandala (tam mě za studentských let naučili pít kafe, takže je to srdcovka). Od června mě pak najdete i v Uherském Hradišti a do půl roku plánuju rozjet e-shop, čímž se celá cesta bublin ode mě k hrdému nositeli trochu usnadní.

Sploucha mi na majak

Vlastní e-shop, wow. Už teď se moc těším, až si budu moct v klidu vybrat další skvělé bubliny, kterými ozvlášním své outfity. Chtěla bys nám ještě něco říct? Třeba nějaké další plány do budoucna? Zůstane jen u bublin, nebo už se ti rodí v hlavě nový projekt?

Což o to, nápadů a projektů by v hlavě bylo až až, horší je to s časem. Zatím to vypadá tak, že pokud budu chtít rozjet další věci, který za něco stojí, budu se muset naučit dílčí aktivity delegovat a líp „tajmmenežmentovat“.
V kontextu bublin se toho chystá docela dost, jen to není hned vidět. Zatím snad mohu prozradit, že chystám větší projekt propojující příběhy bublin a osobností fotografů. Vnímám to jako mimořádnou možnost smysluplně propojit dva autonomní světy. Je v tom namočených poměrně dost zajímavých lidí, tak uvidíme, jak to dopadne, ale rozhodně je na co se těšit!

To zní zajímavě. Těším se!
Minko, díky za tvůj čas! A přeji mnoho dalších, kreativních bublin, které budou lidi bavit. 🙂 

 

Tohle je Minka. Autorka značky Little bubble stories. Mladá, sympatická žena s kreativním duchem. Aktuálně žije v Brně a stále něco tvoří. Její vtipné bubliny můžeš sledovat na instagramu i facebooku. 

Please follow and like us:
0

Add a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Enjoy this blog? Please spread the word :)

  • RSS1
  • Follow by Email
  • Facebook
    Facebook
  • Google+
    Google+
    http://www.e-zin.cz/rekni-to-bublinou">
  • Twitter